سیما وب

سیما وب

روش تهیه سریع آش شله قلمکار

سه شنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۰۴:۲۵ ب.ظ

یکی دیگر از آش های پرطرفدار اصیل ایرانی را باید آش شله قلمکار بدانیم که ممکن است به اندازه ی آش رشته محبوب نباشد، اما قطعا یکی از محبوب ترین آش های ایرانی است.

آش شله قلمکار را بیشتر به شیراز منتسب می دانند و اسم دیگر آن هم آش سبزی شیرازی است که در ادامه ی این مطلب طرز تهیه این اش بی نظیر را به شما آموزش داده ایم.

مواد مورد نیاز برای تهیه آش شله قلمکار

گوشت قلوه گاه گوسفندی 250 گرم
پیاز 3 عدد
نخود ½ پیمانه
لوبیا سفید ½ پیمانه
برنج نیمه یا شکسته 1.5 پیمانه
عدی ½ پیمانه
سبزی آش 500 گرم
ترخون خشک 2 قاشق غذاخوری
عصاره گوشت 8 لیوان
چوب دارچین 2 عدد
زردچوبه 1 قاشق چای خوری

منبع مطلب

 

طرز تهیه آش شله قلمکار:

توجه کنید که در این آش باید از قبل حبوبات را به مدت 24 ساعت بخیسانید که به خوبی برای تهیه آش کیفیت داشته باشند. سبزی آش هم شامل 50درصد تره و بقیه آن گشنیز و جعفری و مقداری اسفناج است.

مرحله اول (پخت گوشت):

در این مرحله پوشت را داخل یک قابلمه بگذارید و به اندازه ی یک بند انگشت روی آن، آب داخل آن بریزید و یک عدد پیاز نگینی شده هم به آن اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا به خوبی بپزد. این مرحله تقریبا 45 دقیقه طول خواهد کشید.

مرحله دوم (پخت نخود و لوبیا):

در این مرحله نخود ها را داخل یک قابلمه به همراه لوبیا سفید اضافه کنید و سپس مقداری که روی آن گرفته شود آب به آن اضافه کنیدو اجازه دهید تا بپزد.

مرحله سوم (اضافه کردن برنج):

در این مرحله و پس از گذشت 30 دقیقه از پخت نخود و لوبیا، داخل یک قابلمه دیگر مقداری آب به همراه برنج را اضافه کنید و  اجازه دهید تا بپزد.

مرحله چهارم (شروع به پخت اولیه آش):

داخل ظرف اصلی آش مقداری روغن بریزید و سپس زردچوبه را به آن اضافه کنید. پس از آن پیاز هایی که نگینی کرده اید را به آن اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا مرحله ای که کاملا سبک شوند.

پس از اینکه پیاز ها تا 70 درصد سرخ شدند، عدس را به مواد اضافه کنید و سپس سبزی های خورد شده را هم اضافه کنید. در همین مرحله ترخون خشک را هم اضافه کنید.

سپس عصاره گوشت که با آب جوش ترکیب کرده اید را اضافه کنید. سپس نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و چوب دارچین را هم در همین مرحله به آش اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید تا مواد به خوبی به همراه آب بپزند.

مرحله پنجم (اضافه کردن بقیه مواد):

در این مرحله نخود و لوبیایی که از قبل آماده شده بود را به مواد اضافه کنید و سپس برنج را هم به همین مواد اضافه کنید. در هر مرحله که احساس کردید آب آش کم است، حتما به آن آب جوش اضافه کنید.

در همین مرحله گوشت هایی که در مرحله اول پخته بودید را با استفاده از یک چنگال ریش ریش کنید و به مواد اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا مواد به خوبی طعم یکدیگر را بگیرند.

پس از این مرحله هر بار می توانید آن را تست کنید که آیا آش شما آماده شده است و یا نه و تا پایان این کار را انجام دهید و آش شما آماده است. امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید.

۰۱/۱۱/۱۸
جمشید سام