سیما وب

سیما وب

مک‌لارن ۷۲۰اس

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷ ق.ظ

مک‌لارن ۷۲۰اس (به انگلیسی: McLaren 720S) یک خودروی اسپورت است که توسط مک‌لارن، خودروساز بریتانیایی، طراحی و ساخته شده‌است. این خودرو، دومین خودرو از «سری سوپر» شرکت مک‌لارن است که با معرفی در ۷ مهٔ ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودرو ژنو، جایگزین مدل ۶۵۰اس شده‌است. شاسی کربنی مونوکوک ۷۲۰اس در مقایسه با شاسی مدل ۶۵۰اس، دارای وزن کمتر و استحکام بیشتر است.

در طراحی ۷۲۰اس از خودروهایی نظیر مک‌لارن اف۱ و مک‌لارن پی۱ الهام گرفته شده‌است، چنانکه درهای آن همانند مدل اف۱ به‌صورت پروانه‌ای باز شده و نمای عقب آن شباهت زیادی به مدل پی۱ دارد.

مدل جی‌تی۳ مک‌لارن ۷۲۰اس در سال ۲۰۱۹ برای شرکت در مسابقات جی‌تی۳، جایگزین خودروی ۶۵۰اس جی‌تی۳ شد. همچنین در سال ۲۰۱۸ مدل سقف-باز ۷۲۰اس نیز با نام ۷۲۰اس اسپایدر توسط شرکت مک‌لارن معرفی شد. علاوه بر این مدل‌ها، مک‌لارن چندین نسخهٔ ویژه از ۷۲۰ اس با تولید محدود را نیز به مناسبت‌های مختلف به بازار عرضه کرده‌است.

نسخهٔ دیگری از این خودرو که توسط شرکت مک‌لارن در سال ۲۰۱۹ ارائه شد، نسخهٔ اسباب‌بازی الکتریکی این خودرو است که به گفتهٔ مک‌لارن، توان پیشرانهٔ برقی آن برای حمل یک سرنشین بالغ نیز کافی است.

۷۲۰اس در سال ۲۰۱۹ عنوان «بهترین خودروی عملکردی جهان» را کسب کرده‌است و یک بار نیز در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل خطر آتش‌سوزی به کارخانه فراخوانده شده‌است. 
۷۲۰اس نخستین بار در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ رونمایی شد. این خودرو در زمان رونمایی، به‌عنوان جانشین مدل ۶۵۰اس و نخستین مدل از ۱۵ خودروی جدید مک‌لارن معرفی شد که طبق اعلام مدیرعامل این شرکت قرار است تولید آن تا سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.[۷][۸] ۷۲۰اس اولین خودروی مک‌لارن از زمان بازگشایی مجدد این کارخانه در سال ۲۰۱۱ است که در قالب یک مدل کاملاً جدید جایگزین یکی از مدل‌های اصلی این شرکت شده‌است. توسعهٔ این مدل، طبق اعلام شرکت مک‌لارن با ۹۱٪ از قطعات کاملاً جدید، از سال ۲۰۱۳ و پیش از معرفی مدل پیشین یعنی ۶۵۰اس آغاز شده‌بود. عدد ۷۲۰ که در نام این خودرو به‌کار رفته‌است، به قدرت خروجی موتور ۴٫۰ لیتری آن که برابر با ۷۲۰ اسب بخار متری (۷۱۰ اسب بخار) است، اشاره دارد. نخستین دستگاه از مک‌لارن ۷۲۰اس در آوریل ۲۰۱۷ از کارخانهٔ مک‌لارن در ووکینگ انگلستان خارج شد.

در ژوئن ۲۰۱۸، یک نمونهٔ مقیاس کامل از مک‌لارن ۷۲۰اس ساخته‌شده از ۲۸۰٬۰۰۰ قطعهٔ لگو در موزه خودروی پیترسن به نمایش درآمد. زمان صرف‌شده برای ساخت این نمونه، ۲۰ برابر بیشر از زمان لازم برای تولید نمونهٔ واقعی و دست‌ساز آن بوده که برابر با ۱۲ روز کاری است.

مک‌لارن اتوموتیو، که به‌طور عام با نام مک‌لارن شناخته می‌شود، تولیدکننده خودروهای اسپرت بریتانیایی است. مک‌لارن با هدف ساخت خودروهای شهری با تکنولوژی ماشین‌های مسابقات فرمول یک در سال ۱۹۸۹ با نام مک‌لارن کارز تأسیس شد. این شرکت همکاری نزدیکی با تیم فرمول یک مک‌لارن ریسینگ دارد و بخشی از گروه مک‌لارن است. 

http://www.mclarenautomotive.com

 

۰۰/۰۲/۱۸
جمشید سام